A Golden Age, vagy klasszikus krimi 1920 és 1950 között élte virágkorát Nagy-Britanniában. A műfaj népszerűségét olyan íróknak köszönhetjük, mint Agatha Christie, Dorothy L. Sayers, G. K. Chesterton, Anthony Berkley, Margery Allingham, vagy Gladys Mitchell. Annak ellenére, hogy az aranykor detektívirodalmát elsősorban brit szerzőkkel és a brit kultúrával azonosítjuk, számos amerikai szerző – például John Dickson Carr vagy S. S. Van Dine – is hozzájárult a műfaj sokszínűségéhez. Habár a Golden Age nimbusza a 20. század második felében halványodni látszott, a 21. század elején óriási sikerrel tért vissza az irodalomban és a filmvásznon is.
Az előadás a Golden Age krimi reneszánszának lehetséges okait vizsgálja, melynek fókuszában a műfajra jellemző önreferencialitás és nosztalgikus hangulat állnak az amerikai klasszikus krimi hagyományainak tekintetében. Rian Johnson Tőrbe ejtve (2019) című filmje erőteljesen támaszkodik a whodunit hagyományaira, ugyanakkor ez nem egy egyszerű „újrafelhasználást” jelent, hanem a műfajban rejlő kritikai potenciál kiaknázását is. Johnson filmje többek között olyan aktuális kérdésekkel foglalkozik, mint a politikai ideológiák mindennapokra gyakorolt hatása az USA-ban, a rasszizmus, a hatalmi viszonyok, vagy a diszfunkcionális családok.
Zsámba Renáta az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Anglisztika és Amerikanisztika Tanszékének adjunktusa. Kutatási területe a 20. századi brit és amerikai krimi, valamint a kortárs magyar bűnügyi irodalom. Tanulmányai több folyóiratban is megjelentek, többek között a Crime Fiction Studies tudományos folyóiratban „Houses as Lieux de Mémoire in Margery Allingham’s Crime Fiction” (2021), az Acta Universitatis Sapientiae, Philologica-ban „Detecting Post-Nuclear Crisis in Hanna Jameson’s The Last”, 2021, valamint a Korunk-ban „Socialist Crime with Capitalist Décor: Linda and the 80s”, 2013. 100 Greatest Literary Detectives (2017) című kötetbe szócikket írt Margery Allingham Mr. Campion gentleman detektívjéről. Jelenleg monográfiáján dolgozik How are you Getting on with Your Forgetting? Class, Gender and Memory in Golden Age Detective Fiction by Women címmel. A 2028-ban megjelenő The Palgrave Encyclopedia of Global Crime Fiction című angol nyelvű enciklopédiának szekciószerkesztője és egyik szerzője is. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen 2024. júniusában megrendezett 11. Captivating Criminality: Hybridisation and Generic Experiments nemzetközi konferencia fő szervezője volt. A Hungarian Journal of English and American Studies 2025. novemberében, Hibriditás és a műfaji keresztezések a bűnügyi irodalomban címmel megjelenő tematikus szám vendégszerkesztője. Az Amerikanisták Magyarországi Társaságának (HAAS) kincstárnoka, valamint a 2026. május 28–30. között Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen megrendezendő 15. HAAS konferencia fő szervezője.
Renáta Zsámba is senior lecturer at Eszterházy Károly Catholic University, Eger, Hungary. Her research focuses on gender, class and memory in British, American and contemporary Hungarian crime fiction. She has published articles in several journals including Crime Fiction Studies, “Houses as Lieux de Mémoire in Margery Allingham’s Crime Fiction” (2021), Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, “Detecting Post-Nuclear Crisis in Hanna Jameson’s The Last” (2021), Korunk, “Socialist Crime with Capitalist Décor: Linda and the 80s” (2013), and contributed an entry about Margery Allingham’s Campion in 100 Greatest Literary Detectives (2017). She is currently working on her monograph How are you Getting on with Your Forgetting? Class, Gender and Memory in Golden Age Detective Fiction by Women and is both author and section editor of The Palgrave Encyclopedia of Global Crime Fiction. She was the main organizer of the 11th Captivating Criminality? Hybridisation and Generica Experiments in Crime Narratives international conference at EKCU in 2024. She is also the guest editor of the forthcoming themed volume on Hybridity and Generic Experiments in Crime Narratives to be published by The Hungarian Journal of English and American Studies in November 2025. She is also the treasurer of the Hungarian Association for American Studies (HAAS) and the main organizer of the 15th HAAS conference held on May 28-30, 2026 at EKCU in Eger.
The Renaissance of Golden Age Crime Fiction
The Golden Age, or classical whodunit, experienced its heyday in Britain between 1920 and 1950. The genre’s popularity can be attributed to authors such as Agatha Christie, Dorothy L. Sayers, G. K. Chesterton, Anthony Berkeley, Margery Allingham, or Gladys Mitchell. Although Golden Age crime fiction is primarily associated with British writers and British cultural contexts, several American authors, like John Dickson Carr or S. S. Van Dine, also contributed to the genre’s diversity. While the prestige of the Golden Age seemed to fade during the second half of the twentieth century, it returned with remarkable success in both literature and film in the early twenty-first century. This presentation examines the possible reasons behind the renaissance of the classical whodunit with a focus on the genre’s self-referentiality and nostalgic tone in light of the American trends. Rian Johnson’s Knives Out (2019) strongly relies on the conventions of the whodunit tradition; however, this does not simply constitute a straightforward “reuse” of the genre’s elements. Instead, the film actively explores and revitalizes the critical potential inherent in the form. Johnson’s film addresses a range of contemporary issues, including the everyday effects of political ideologies in the United States, racism, power relations, and the dynamics of dysfunctional families.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.